reklama

Villa Garzoni

Posledné leto som sa s mojou polovičkou vybral na dovolenku do „Slunnej Itálie". Ako to už v prípade našich dovoleniek býva, itinerár cesty bol naplnený na prasknutie a každá chvíľa oddychu bola príjemným spestrením. Po potulkách v okolí Lago di Garda, som zamieril smerom na juh do Toskánska. V čase, keď som plánoval cestu, som narazil na fotografie jednej záhrady a povedal som si, že po všetkej tej mestskej architektúre (Verona, Mantova, Modena) by záhrady v malom mestečku Collodi mohli byť príjemnou zmenou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)
Villa Garzoni
Villa Garzoni 

Villa Garzoni

Posledné leto som sa s mojou polovičkou vybral na dovolenku do „Slunnej Itálie". Ako to už v prípade našich dovoleniek býva, itinerár cesty bol naplnený na prasknutie a každá chvíľa oddychu bola príjemným spestrením. Po potulkách v okolí Lago di Garda, som zamieril smerom na juh do Toskánska.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Nakoľko ako fanda motorizmu som si nemohol odpustiť návštevu domova spínajúceho koníka Marranelo, druhá časť dňa mala voľnejší charakter spojený s obedom v Modene a presunom do Toskánska.

Obrázok blogu

V čase, keď som plánoval cestu, som narazil na fotografie jednej záhrady a povedal som si, že po všetkej tej mestskej architektúre (Verona, Mantova, Modena) by záhrady v malom mestečku Collodi mohli byť príjemnou zmenou. A musím povedť, že som sa vo svojom úsudku nemýlil a išlo jedno z najpríjemnejšie strávených popoludní v rámci pobytu v Toskánsku. Záhrada totiž stojí v malebnom prostredí na úpätí vrchoviny a na základe prestavby v 18. storočí patrí k takzvaným vodným záhradám. Hlavne v horúci letný deň, keď sa človek cíti vyprahnutý, je balzamom pre telo a dušu návšteva miesta, kde zurčia umelé potôčky, kaskády a fontány. Pritom všetko je to skryté v parkovej zeleni.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Záhrada u vily Garzoni v Collodi je jednou z najvýznamnejších barokových záhrad v Toskánsku. Na tvorbe záhrady sa podieľal Filippo Juvara a neskôr i Ottaviano Diodati, ktorý navrhol sochársku výzdobu, letný pavilón a parter vo francúzskom štýle. Záhrada sa rozprestiera hlavne na strmom svahu, ktorý je pretkaný terasami a výstavnými schodiskami.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Terasy doplňujú fontána a vodné kaskády s bohatou sochárskou výzdobou. Schodisko je zakončené sochou Slávy, milenky Jupitera. Sochársku výzdobu tvoria repliky antických sôch na námety zo starovekej mytológie. Zaujímavosťou v tejto záhrade je že množstvo sochárskej výzdoby je z terakoty. Z terakoty je vyrobený i záhradný nábytok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

V záhrade je i skleník s tropickými rastlinami a stálou výstavou živých tropických motýľov.

Obrázok blogu

V spodnej časti záhrady nájdete tvarované kroviny a živé ploty tvorené zimostrázom (Buxus sempervirens) a vtáčím zobom (Ligustrum vulgare). Okolo fontán sú tvarované záhony z letničiek a cibuľovín. Najčastejšími rastlinami v parku sú palmy, juky, stále zelené duby, kamélie, citrusy, ruže, levandule a množstvo trvaliek a byliniek. Na kopci poblíž vily nájdeme husté bambusárium. Zaujímavosťou záhrady v Collodi bolo zlúčenie talianskej formálnej záhrady s prírodou. Strihané živé ploty organicky prechádzajú do prírodného lesíku, balustrády a partery zdobené mozaikami zmäkčujú drsnosť schodišťa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na hornom okraji záhrad sa vypína výstavná vila. Na mieste vily stávala v skorších dobách pohraničná pevnosť. Postupné prestavby rodinou Garzoni vytvorilo dnešnú podobu dominantnej stavby.

Obrázok blogu

Mne z neznámych dôvodov dnes vila nie je verejne prístupná a podľa stavu vstupného schodiska ani nie je obývaná. V prístupovej hale k záhrade je expozícia fotografií vily zo začiatku minulého storočia, keď bola obľúbeným miestom talianskej šľachty a šlo o naozaj výstavné prepychové miesto. Neskoršie fotografie z 50. a 60. rokov zase dokumentujú vilu ako obľúbené miesto talianskych filmárov (natáčal sa tu napr. známy film Dolce Vita), či ako miesto prvej súťaže Miss World. Je zaujímavé, že po roku 1970 akoby uťal a vila upadla do zabudnutia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

V mestečku sa ešte nachádza tematický park pre deti venovaný Pinocciovi, nakoľko autor tohto svetoznámeho detského „trháku" je rodákom z Collodi. Tento zábavný park som však nenavštívil, takže netuším ako to tam vyzerá. Tak či onak, keď som opúšťal brány záhrady u Villa Garzoni mal som pocit úžasného relaxu a preto odporúčam každému návštevníkovi Toskánska zamieriť aj do záhrad pri Ville Garzoni.

Obrázok blogu
Štefan Velčický

Štefan Velčický

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek má tri cesty ako múdro konať. Najskôr premýšľaním: To je tá nejušlachtilejšia. Druhá napodobovaním: To je tá najľahšia. Tretia skúsenosťou: To je tá najtvrdšia.Konfucius Zoznam autorových rubrík:  CestovanieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu